Jouw eerste werkdag in een nieuwe baan kan spannend zijn. Wist je dat de juiste onboarding door de werkgever jou beter, sneller en fijner helpt ‘landen’ in het bedrijf en team? Een goede start voor jou zorgt direct voor een goede eerste indruk als werkgever. Het belang van onboarding, wat het is en wat jij ermee kan legt Tom Beekmans uit. Hij is HR-adviseur bij Omroep Brabant.
Een goede indruk maken kan natuurlijk door te trakteren op de eerste werkdag, waarmee jij je nieuwe collega’s laat weten dat je ‘er zin in hebt’. Vanuit de werkgever zijn een aantal fases bij de start van je nieuwe carrière belangrijk. Ze helpen jou om gestructureerd ingewerkt te worden en je op je nieuwe taken voor te bereiden. Dit hele proces duurt in totaal acht weken.
Onboarding als vliegende start
“Iemand moet zich echt welkom voelen”, start Tom zijn uitleg. Als werkgever maak je met de juiste onboarding ook en goede indruk. Tom: “Hierdoor blijft je als nieuwe collega vaak productiever, Ă©n je leert de organisatie beter kennen.” Wat blijkt, je bent als nieuweling ook nog eens sneller en meer betrokken bij het werk en bedrijf.
Van eerste werkdag nieuwe baan tot onboardingsgesprek
Realiseer je dat er veel vooraf gaat aan jouw eerste werkdag. Het vormen van de hele onboarding duurt, zoals eerder gezegd, bij Omroep Brabant in totaal acht weken. We maken hele bewuste stappen vanaf het eerste contactmoment, tot aan het inwerkprogramma en het uiteindelijke onboardingsgesprek.
“We starten met verschillende interviews, het verzamelen van informatie, literatuur en best practices“, zo legt Tom de meerdere fases uit. “Het welkomstgevoel wordt ook bepaald door dingen als de te ondertekenen contracten, hoe je een eventuele telefoon regelt en de laptop uitreikt. Ook iets kleins als het versturen van een echte welkomstkaart hoort daarbij.”
Dit is nog allemaal aan het begin van de onboarding. Tom gaat verder: “Het proces loopt vele weken door, waarbij de volgende stap is dat onze nieuwe collega aan de hand van zijn of haar persoonlijk inwerkprogramma rondgeleid wordt in de werkomgeving.” Kennis maken met nieuwe collega’s en leidinggevenden hoort hierbij.
“We zijn een mediabedrijf, dus maken we in de tv-studio een mooie herkenbare foto, die op social media kan worden gedeeld”, voegt Tom toe. “Ook praktische informatie over de organisatie delen we, zoals de missie en visie van ons mooie mediabedrijf.”
De laatste fase vindt in de achtste week plaats, en dat is het onboardingsgesprek. “Dan is het tijd om de start van jouw nieuwe baan vanaf de eerste werkdag te evalueren. Ben je ergens tegenaan gelopen wat beter kan, wat vond je prettig gaan, enzovoort. Dat doen we allemaal om ons onboardingproces te blijven verbeteren”, vertelt Tom.
De juiste onboarding in 3 tips
Jij als nieuwe medewerker bent veel meer bij de organisatie betrokken en leert collega’s veel sneller kennen, als er door de HR-adviseur met deze 3 tips rekening wordt gehouden.
Tom deelt ze met je:
- Jouw HR-adviseur haalt intern tips en tops op bij collega’s.
- Hij/zij gaat met leidinggevenden in gesprek om te achterhalen of de onboarding praktisch genoeg is. Blijft het bij de organisatie passen?
- HR daagt zichzelf uit creatief te blijven en te kijken naar wat mensen echt leuk vinden. “Borduur daarop verder”, sluit Tom af.