Hoe kan generatieve AI je helpen in je dagelijkse (journalistieke) werk, én hoe pas je het als mediabedrijf verantwoord toe? Dit zijn de twee belangrijkste vragen als het gaat om de inzet van AI binnen Omroep Brabant. “We volgen de ontwikkelingen op de voet. Sterker nog: we experimenteren volop met AI om te kijken hoe dit ons als organisatie verder kan helpen”, aldus Lody Trepels, Redactiemanager Verbinding & Ontwikkeling bij Omroep Brabant.
Als journalistieke organisatie is je betrouwbaarheid het grote goed. Daarom zijn bij alle publicaties echte mensen betrokken. Aan het begin en het einde van het proces. Lody: “In die tussenliggende stappen kunnen we gebruik maken van de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt. Bij Omroep Brabant zoeken we vooral naar manieren waarop AI ons helpt processen eenvoudiger te maken.”
AI toepassingen onder de loep
Journalisten verrichten veel dezelfde handelingen. Bijvoorbeeld bij ieder artikel dat we publiceren. Denk aan het handmatig invullen van de plaatsnaam, trefwoorden, het toevoegen aan het juiste dossier, het schrijven van een kortere versie voor teletekst en zoeken naar bijpassende relevante artikelen.
“Voor het overnemen van de routinetaken geloven we enorm in de mogelijkheden van AI toepassingen. Dat maakt het werk van onze journalisten eenvoudiger. Hierdoor houden ze tijd over om te doen waar ze écht goed in zijn: speuren naar nieuws en verhalen maken”, duidt Lody.
De omroep bekijkt ook de mogelijkheden om generatieve AI in te zetten om van verhalen andere contentvormen te maken. “Denk aan het automatisch voorlezen van artikelen op onze site en app en het ondertitelen van video’s. We experimenteren ook met de inzet van een AI-presentator, die artikelen met foto’s en beelden kan presenteren”, aldus Lody.
Volgens Lody zijn dit allemaal AI toepassingen die jouw mediawerk een stuk makkelijker maken. “Hierbij kunnen we altijd de inhoud en kwaliteit garanderen. Dat blijft voor ons het allerbelangrijkste.”
Generatieve AI voorbeelden op een rij
Er zijn veel voorbeelden te noemen van generatieve AI en de kracht van deze slimme AI tools. Denk aan ChatGPT voor het inkorten van nieuwsberichten. De inzet van dergelijke tools bespaart ontzettend veel tijd. Op de werkvloer ‘denken de slimme tools met je mee’.
Zo kan artificial intelligence artikelen automatisch omzetten in eenvoudigere taal voor laaggeletterden. En wat denk je van het aanbieden van nieuwsbrieven op maat? Het uitbreiden van het aanbod aan audiobulletins, voor onder meer smartspeakers?
“Een andere plek waar we AI inzetten is bij het meten van het bereik van onze artikelen. Die tool biedt op basis van live- en archiefdata allerlei suggesties. Zoals geschikte follow-ups en betere koppen (titels). Maar ook waar we alinea’s nog kunnen aanscherpen, omdat op die plek veel lezers afhaken”, geeft Lody als AI voorbeelden.
Omroep Brabant gebruikt deze AI tools om suggesties te doen aan haar eindredacteuren. Lody is helder over de mens die de beslissingen neemt. “Echte mensen bepalen uiteindelijk of ze met de AI output iets of niets doen.”
Wist je dat … ook Online Content Specialist Noa Bergmans dagelijks generatieve AI toepast in de productie van video’s? Zij kwam bij Omroep Brabant binnen als trainee en werd in 1 jaar tijd een vaste waarde. Lees haar verhaal.

AI in de journalistiek
We onderzoeken en experimenteren volop met AI in de journalistiek. Meestal achter de schermen. Soms ervoor. Altijd met als uitgangspunt dat het moet helpen om ons mediawerk eenvoudiger te maken. De betrouwbaarheid moet daarbij altijd gegarandeerd zijn.
“Ontzettend belangrijk is dat we door de inzet van kunstmatige intelligentie tijd vrij kunnen maken voor het echte journalistieke werk, waarvoor onze mensen zijn opgeleid”, legt Lody uit.
Het is niet alleen journalistiek en AI bij Omroep Brabant, maar ook onze mensen van Vormgeving, Marketing, Social Media, Sales, Radio en Televisie halen er voordelen uit. Volgens Lody past het experimenteren met AI bij het innovatieve karakter van Omroep Brabant. “Wij hebben als doel om voorop te blijven lopen als het gaat om dit soort ontwikkelingen. Trouwens, als we AI inzetten op een plek waar jij het als gebruiker direct merkt – zoals bij de AI-presentator – dan zijn we hier transparant in. We zullen dit altijd vermelden.”
Artificial intelligence is zeker niet een middel om mee te bezuinigen op de inzet van personeel. Het helpt juist dagelijks werk in nieuwsmedia makkelijker te maken. Voor jou als werknemer betekent dit dat je persoonlijke ontwikkeling hierin mee moet gaan. Omroep Brabant stimuleert haar medewerkers om te blijven groeien en ontwikkelen. In een eerder blog gaan we hier dieper op in.
Wij als Omroep Brabant geloven dus sterk in het experimenteren met AI als technologie. Naast dit blog schreven we er ook het LinkedIn-artikel ‘Is AI de toekomst of het gevaar van journalistieke redacties?’ over. Lees direct en duik dieper in het gebruik van AI op redacties.